Norske stjärnarkitekten: ”Industriellt byggande ger nya möjligheter”

På en sjötomt, med magisk vy över Harefjorden, utanför den värmländska orten Säffle har det norska paret Anne Marit Lunde och Frode Vågen byggt sitt drömfritidshus – av två moduler. För Algeco News berättar arkitekten Håkon Matre Aasarød om bakgrunden till ”Hytten” och vilken roll industriellt byggande spelar för nutidens arkitekter.

På håll ser ”Hytten” mest ut som en fyrkantig låda med ett tornformat hus precis intill, men kommer man närmare upptäcks detalj efter detalj. I den rektangulära husdelen ryms sovrum, vardagsrum och kök. Bredvid står det högre annexet som innehåller bastu, balkong och ett extra sovrum på den andra våningen. Och däremellan en uteplats. Allt med en vidunderlig utsikt över Harefjorden.

Upphovsmannen är den framgångsrike, norske arkitekten Håkon Matre Aasarød, som inspirerades av en annan känd byggkonstnär.
– Jag har alltid velat prova att skapa en version av den klassiska paviljongen. En enkel, horisontell byggnad som vetter ut mot det stora omgivande landskapet. För mig var den svensk-brittiske arkitekten Ralph Erskins och hans lilla stuga ”Lådan” från 1940-talet den största inspirationskällan, säger Håkon.
– Vid första anblick är den en klassisk, modernistisk rektangel i sluttande terräng. Men tittar man närmare så är det varken strikt eller minimalistiskt – inte alls. Tvärtom är den full av uppfinningsrika, märkliga och charmiga detaljer. Det mest slående avbrottet från den klassiska modernismen är den romantiska Faluröda färgen och trästapeln vid den intima entrén.

Det är också de egenskaper som går igen i hans egen skapelse – som först var ett utställningsobjekt under Oslo Design Week. Därefter packades huset ihop och kördes till Sverige innan det byggdes upp igen – utanför Säffle.
– Precis som ”Lådan” ville jag bygga en enkel paviljong, som också överraskade och var lite oortodox jämfört med hur de klassiska ser ut. Bland annat genom att förvandla ena delen till ett litet vertikalt torn.

Allt fler av de byggnader som Håkon Matre Aasarød ritar numera är färdigplanerade byggsatser eller moduler. Något som medför extra arbete i uppstarten av projekten, men också en rad fördelar.
– Att bygga med moduler innebär mer samordning, planering och bedömning inför byggstarten än de mer traditionella metoderna. Men detta skapar i sin tur mer sömlösa, professionella och snabba processer, vilket i slutändan gynnar kunden.
– Det ger också möjlighet för oss arkitekter att få saker gjorda. Projekt som tidigare var utmanande på grund av det traditionella tänkandet om en byggarbetsplats är nu genomförbara.

Håkon Matre Aasarød har alltid varit passionerad av att rita. Håkon beskriver att han kan minnas den ”underbara och nästan hypnotiska känslan” han kände när han ritade Star Wars-rymdskepp i timmar under barndomen. När han sedan insåg att det var något som gick att leva på förstod han att det var arkitekt han skulle bli. Direkt efter avslutad utbildning startade han år 2004 sitt första arkitektkontor – Fantastic Norway – tillsammans med en studiekamrat.
I en röd husvagn åkte de runt i Norge under tre års tid för att ge arkitektoniska tips och bjuda in lokalbefolkningen att delta i att skapa nya strategier och projekt i deras hemstäder.
– Vi hade ett underbart äventyr som gav mycket uppmärksamhet och vi vann också många priser för vårt arbetssätt. Men livet på vägen var ganska intensivt, så på slutet parkerade vi vårt ambulerande arkitektkontor och så grundade jag Vardehaugen.

Med Vardehaugen har han blivit en av Norges mest erkända arkitekter. Utöver företaget är Håkon även programledare på tv samt föreläsare i stadsbyggnads- och samhällsutveckling. Något som han brinner för.
– Hur arkitektur och byggnader påverkar såväl människor som samhällen är anledningen till att jag går upp varje morgon för att jobba som arkitekt. Men samtidigt är det en enorm fråga som är svår att svara snabbt på. Mycket för att byggnadsmiljön speglar vilka vi är och påverkar hur vi ser på varandra och lever tillsammans – både som individer och som en del av samhället.

Vad är viktigast för dig när du utformar byggnader?

– Transaktionen mellan idén – eller drömmen – och det faktiska, fysiska förverkligandet av projektet. Därför arbetar jag alltid nära de människor som bygger våra hus. Inte bara under byggtiden, utan även i de tidiga designfaserna. Man kan lära sig mycket av att läsa och forska, men den tysta kunskapen kommer av erfarenhet.

Efter många år i branschen upplever han att han har blivit mer tålmodig och inte så hungrig på att göra allt på en gång.
– När jag startar ett nytt projekt har jag lärt mig att släppa taget och inte ha några förutfattade meningar om stilen eller utseendet. Snarare fokuserar jag på kundens behov och på att undersöka intressanta spelrum inom dem, för att sedan låta stilen utvecklas efter det. Varje kund och projekt skiljer sig åt, och förtjänar olika uttryck.
– Att anamma tanken på att varje kund och plats är unika är ett underbart verktyg som ger mig inspiration till att skapa intressant arkitektur.